Naslov Napredni sustavi za podršku vozaču pri upravljanju vozilom
Naslov (engleski) Advanced Driver Assistance Systems
Autor Roko Strinić
Mentor Tamara Džambas (mentor)
Član povjerenstva Saša Ahac (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Josipa Domitrović (član povjerenstva)
Član povjerenstva Tamara Džambas (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Građevinski fakultet (Zavod za prometnice) Zagreb
Datum i država obrane 2023-09-26, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana TEHNIČKE ZNANOSTI Građevinarstvo Prometnice
Sažetak Automobili su jedno od najčešće korištenih prijevoznih sredstava diljem svijeta te se iz navedenih razloga javlja potreba za povećanjem sigurnosti u cestovnom prometu. Tijekom posljednjih godina automobilska industrija doživjela je evoluciju integracijom naprednih sustava za podršku vozaču pri upravljanju vozilom, također poznatih kao ADAS (engl. Advanced driver assistance systems). Predmet ovog rada analiza je široko rasprostranjenih, novopropisanih i inovativnih ADAS sustava u pogledu njihovog načina rada i učinkovitosti. ADAS sustavi koriste razne senzore, kamere i radare kako bi povećali sigurnost na prometnicama i udobnost i efikasnost vožnje. Sigurnost na prometnicama primarno se postiže uvažavajući najčešće ljudske pogreške koje vode do nesreća, poput umora, te intervencijom šaljući pravovremena auditivna ili vizualna upozorenja vozaču. U kritičnijim situacijama može doći i do potpune intervencije sustava, preuzimajući kontrolu nad vozilom dok se ne izbjegne krizna situacija. Udobnost vožnje postiže se smanjenjem stresa vozača pomaganjem u raznim situacijama, na primjer autonomnim upravljanjem vozila za vrijeme prometnih gužvi. Efikasnost vožnje postiže se racionalnijim korištenjem goriva, automatskim parkiranjem čime se štedi vrijeme i ujedno povećava sigurnost itd. S razvitkom ovih tehnologija dolaze i izazovi. Regulacijska tijela moraju pomno pratiti razvitak svih novih tehnologija kako bi mogla pravovremeno reagirati na određene probleme i izazove novih sustava te iste, ako se dokažu efikasnima, propisati zakonom. Također je neosporno da će se integriranjem ovih naprednih sustava u vozila znatno povećavati cijene proizvodnje vozila. Također će se povećati i troškovi održavanja vozila, gdje će svaki kvar nekog naprednog sustava zahtjevati skupi popravak zbog skupih dijelova i potrebe za specijaliziranim servisom. EU je već veliki broj ADAS sustava propisala kao obavezne u svim novije proizvedenim vozilima te će razvitkom tehnologija nastavljati propisivati nove sustave.
Sažetak (engleski) Car are one of the most commonly used means of transport around the world, and for that reason there is a need to increase road traffic safety. In recent years, the automotive industry has undergone an evolution with the integration of advanced driver assistance systems (ADAS). The subject of this paper is the analysis of widespread, newly prescribed and innovative ADAS systems in terms of their mode of operation and efficiency. ADAS systems use various sensors, cameras and radars to increase road safety and driving comfort and efficiency. Road safety is primarly achieved by recognizing the most common human errors that lead to accidents, such as fatique, and by intervening by sending timely auditory or visual warnings to the driver. In more critial situations, the system may intervene completely, taking control of the vehicle until a crisis situation is avoided. Driving comfort is achieved by reducing driver stress by assisting in various situations, for example autonomous vehicle control duric traffic jams. Driving efficiency is achieved through more rational use of fuel, automatic parking, which saves time and at the same time increases safety, etc. With the development of these technologies come challenges. Regulatory bodies must closely monitor the development of all new technologies in order to be able to respond in a timely manner to certain problems and challenges of new systems and, if the prove to be effective, prescribe them by law. It is also undeniable that intergrating these advanced systems into vehicles will significantly increase vehicle production costs. Vehicle maintenance costs will also increase, where any failure of an advanced system will require expensive repairs due to expensive parts and the need for specialized service. The EU has already prescribed a large number of ADAS systems as mandatory in all newly manufactured vehicles, and will continue to prescribe new systems as technology develops.
Ključne riječi
sustavi za podršku vozaču pri upravljanju vozilom
ADAS
regulativa
autonomna vozila
Ključne riječi (engleski)
Advanced driver assistance systems
ADAS
regulations
autonomous vehicles
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:237:667345
Studijski program Naziv: Građevinarstvo Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a prvostupnik/ prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) inženjer/inženjerka građevinarstva (univ. bacc. ing. aedif.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2023-10-24 09:28:02